Bitcoinpolitisk Institutt Norge

Nyhetsbrev

E-postliste

    BPI Norge holdt sitt ordinære årsmøte mandag 1. juni på Litteraturhuset i Oslo. Det ble et godt oppmøte, og flere medlemmer var allerede i byen i forbindelse med Oslo Freedom Forums «freedom technology track».

    Vedtektsendringer

    En stor del av møtet gikk med til behandling av vedtektene. Årsmøtet vedtok en rekke endringer som rydder opp i og presiserer teksten. Blant annet ble den engelske kortformen justert, formålsparagrafen strammet inn, og skillet mellom personlig medlemskap og bedriftsmedlemskap gjort tydeligere. Personlige medlemmer har stemmerett på årsmøtet, mens bedriftsmedlemmer har møte-, tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett.

    Det ble også vedtatt at «Institutt» skrives med liten forbokstav alle steder i vedtektene. Et nytt avsnitt om innstilling av kandidater til valgkomiteen ble lagt til. Et forslag om å organisere valgperiodene i valgkomiteen ble sendt tilbake til styret, som kommer tilbake med et konkret forslag til neste årsmøte.

    Ny medlemsavgift

    Årsmøtet fastsatte ny medlemsavgift med virkning fra 1. januar 2027. Personlig medlemskap settes til 210 kroner i året og bedriftsmedlemskap til 21 000 kroner. Forslaget fikk 27 stemmer mot 6 for et alternativt forslag. Et eget forslag om fritak fra medlemsavgift for enkelte medlemmer ble avvist.

    Nytt styre

    Et viktig punkt var valg av nytt styre. Svein Ølnes ble takket av som styreleder etter å ha ledet organisasjonen gjennom oppbyggingsåret. Han fortsetter som styremedlem. Håkon Sandbakken ble valgt til ny styreleder for perioden 2026 til 2027, og Emil Nygaard Nilsen ble valgt til nestleder.

    Som styremedlemmer for perioden 2026 til 2028 ble Svein Ølnes, Andreas Harding, Raymond Øverli og Runar Tonheim gjenvalgt, mens Preben Lugg ble nyvalgt. Christian Skjelbred fortsetter som første vara, og Erlend Eidhamar ble valgt som ny andre vara.

    Innsendte saker og podkast

    Et medlem la fram to diskusjonstemaer til prinsipiell drøfting. Det ene gjaldt organisasjonens forhold til Bitcoin Improvement Proposals og hvilken rolle BPI Norge bør ha i utviklingen av protokollen. Det andre gjaldt hvordan organisasjonen bør forholde seg til et mulig lobbyregister, etter at Stortinget i april 2026 ba om en utredning av et slikt register.

    Etter møtet ble det spilt inn podkast med Torkel Rogstad og Andreas Harding, en fin avslutning på en vellykket kveld.